آموزش ابتدایی
تحول نو در رشد ابتدایی
صفحه نخست            پروفایل مدیر سایت            پست الکترونیک   
دوشنبه ٢٦ امرداد ۱۳۸۸ :: ۸:۳۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : مجید

بعضی ها آینده تدریس را به گونه ای تصور می کنند که کلاس ها به محیطی مناسب جهت مشارکت فعال و بدیهه گویی تبدیل شده است. این نوع کلاس ها نیاز به افزایش مهارت معلمان و شاگردان خواهد داشت. عده ای دیگر این کلاس ها را بسیار بغرنج خواهند یافت. در تصور آنها جوانب غیرضروری باعث افزایش کار و زحمت آنها خواهد شد. در این میان به نظر می رسد که دولت ها نیز طرفدار ترقی و بهبود کیفیت تدریس هستند. به عنوان مثال از طرف دولت انگلیس اعلام شده که قرار است تا سال ۲۰۰۶ مبلغ ۹۰۰ میلیون یورو برای ارتقای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) هزینه شود. در این میان مبلغ ۲۵ میلیون یورو صرف تبدیل تخته های سفید (وایت بورد)ها به صفحات نمایشی خواهد شد که می توانند کامپیوتر، تصویر، صدا، فیلم و لینک های اینترنتی را به هم ربط دهند. از همین حالا می توانید نامی برای این وایت بورد پیدا کنید. با استفاده از این روش جدید، کلاس درس در کانون تکنولوژی قرار می گیرد.

 

در حالی که زمانی تنها وسیله آموزشی، تخته سیاه بود که فقط امکان نوشتن را ایجاد می کرد. اما آیا این تکنیک های جدید به واقع در امر یادگیری سودمند هستند؟ کریس دراگ (Chris Drage) معلم در شمال لندن بر این باور است که تکنولوژی می تواند بسیار سودمند باشد. این معلم که از سال ۱۹۸۳ درگیر ICT است، می گوید: سئوال اساسی که معلمان قبل از شروع تدریس باید از خود بپرسند، این است که چگونه می توان با استفاده از ICT فرآیند تدریس را به نحو بهتری انجام داد. ما باید تکنولوژی را در خدمت معلمان قرار دهیم نه معلم را در خدمت تکنولوژی. امروزه بسیاری از مردم مزیت و روش استفاده از سرعت بالای کامپیوترها را نمی دانند. در گذشته تکنولوژی چندان قابل اعتماد نبود و همین عامل باعث می شد بسیاری از معلمان نسبت به استفاده از فناوری بی میل باشند.

 

تکنولوژی می تواند رابطه صمیمی و اعتماد سنتی میان معلم و شاگرد را برهم زند. با این وجود استفاده از تکنولوژی مزایایی دارد که در کل آن را سودمند می نماید. برای استفاده از روش های جدید باید به تعداد کافی کامپیوتر در دسترس باشد تا دانش آموزان بتوانند در امر یادگیری مشارکت فعال داشته باشند. از طرف دیگر باید آموزش های لازم برای کسب مهارت توسط معلمان فراهم شود. در این میان معلمان جوان تر اعتماد به نفس بیشتری دارند ولی معلمان مسن تر در تمام دنیا به نوعی دنبال آن هستند که از ICT استفاده نکنند. دلیل آنها عمدتاً این است که برخی اوقات کامپیوترها کار نمی کنند یا اینکه پرینترها اغلب اوقات خراب می شوند.

 

بعضی از مردم چون اعتقاد دارند که تکنولوژی باعث ایجاد پیچیدگی و مشکل می شود، از آن استفاده نمی کنند. باید برای معلمان دوره های کوتاه مدتی برگزار شود تا با روش های استفاده از کامپیوتر در تدریس آشنا شوند. این دوره های مداوم این امکان را فراهم می کند که معلمان مهارت لازم را کسب کنند و به تدریج نسبت به روش های جدید اعتماد پیدا کنند.

 

البته در این دوره ها بعضاً معلمانی هستند که مربیان خود را تحت تاثیر قرار می دهند. یکی از این معلمان، درسی را که قرار بود سر کلاس ارائه دهد قبلاً در مکان مناسب دیگری برگزار می کرد و دستیارش از نحوه تدریس فیلمبرداری می کرد. این فیلم، پس از تدوین در کلاس برای بچه ها با استفاده از کامپیوتر پخش می شد. در ضمن پخش فیلم، معلم سئوالاتی از قبیل اینکه توپ به چه سمتی خواهد رفت، می پرسد. سپس ایده هایی درباره نیروهای وارد برتوپ ارائه می کند. با استفاده از این روش این معلم، روشی ابتکاری در استفاده از ICT ابداع کرده بود.

 

البته توجه به این نکته ضروری است که وقتی تنها یک تخته سیاه در اختیار معلم باشد، چنین روشی غیرممکن است. با وجودی که وایت بوردها پیشرفت خوبی داشته اند اما آنها تنها ابزار مدرن جهت استفاده از تکنولوژی نیستند. به نظر می رسد که تا دو سال آینده این امکان فراهم خواهد شد که دانش آموزان بتوانند از پشت نیمکت خود، ایده هایشان را در وایت بورد کلاس پیاده کنند.با وجود آنکه با استفاده از عوامل مختلف می توان کلاس را به محیطی پرفعل و انفعال تبدیل کرد اما نباید فراموش کرد که در کلاس درس، معلم بیشترین نقش و اهمیت را داراست.

 

دکتر براگ درباره بهترین ایام تدریس خود می گوید: در سال ۱۹۸۴ شش هفته تدریس برای کودکان ۱۰ ساله داشتم و در این روش، کودکان با استفاده از کامپیوتر، فقط مشغول یک بازی بودند و اسم بازی جزیره اسرارآمیز نام داشت. البته این بازی گرافیکی نبود و تنها از متن نوشتاری استفاده می شد. برای انجام بازی، دانش آموزان به گروه های ۴ نفره تقسیم شدند. هر گروه تنها ۲۰ دقیقه زمان داشت که در جزیره بماند. تمام وقت کلاس برای بازی بچه ها در این جزیره اختصاص یافته بود. استفاده از این روش روح تازه ای را در کالبد دانش آموزان دمیده بود، طوری که پس از آن دانش آموزان داستان هایی تخیلی از زمان در جزیره بودنشان نوشتند.

 

تأثیر این روش روی دانش آموزان به حدی بود که باعث شد دانش آموزان بهترین نوشته هایشان را درباره جزیره خلق کنند. در پس این ۲۰ دقیقه بازی کامپیوتری سعی شده بود که علوم ریاضیات، تکنولوژی، تاریخ و جغرافی گنجانده شود. این روش هم یکی از بهترین مثال های استفاده از تکنولوژی در تدریس بود که باعث افزایش فوق العاده یادگیری شد. اگر دانش آموزان را هنگام بازی، مدت زمان خاص در مقابل کامپیوتر تنها رها میکردیم قطعاً شکست حاصل می شد و نتیجه ای مثبت به بار نمی آورد. البته بعضی از تجارب و مهارتها هستند که باید بطور مستقیم کسب شوند و هیچ جایگزینی نمی تواند جای تجارب بنیادی را بگیرد.

 

تمام روش های نوین برای بهبود و افزایش کارایی است نه به عنوان جایگزینی برای روش های سنتی. صرف تماشای ویدئو باعث بروز خلاقیت نمیشود، اما استفاده از این وسیله میتواند در عملی ساختن ایده های نوین موثر باشد.

 

اگر معلمان امکانات لازم را در اختیار داشته باشند می توانند از روش های موثرتری در تدریس بهره بگیرند و تنها در این حالت است که می توانیم تکنولوژی را در خدمت علم و تدریس و آموزش قرار دهیم.

 

 



موضوع مطلب : دانستی معلم
صفحات سایت
RSS Feed