آموزش ابتدایی
تحول نو در رشد ابتدایی
صفحه نخست            پروفایل مدیر سایت            پست الکترونیک   
سه‌شنبه ٩ خرداد ۱۳٩۱ :: ۳:٢۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : مجید

به گزارش خبرگزاری موج، باور پذیری کودکان آن قدر زیاد است که به آسانی تحت تاثیر بزرگترها قرار می گیرند. در این میان اما سرمایه های ارزشمند ایرانی و آینده سازان کشورمان، با درونی شدن آموزه های نادرست محیطی آن چه باید از هویت ملی و دینیشان نمی آموزند تا اینکه استفاده از کالاها و شیوه زندگی بیگانگان سبک زندگی آن ها می شود.

والدین نباید به کودکانشان بگویند کالاهای ایرانی نامرغوبند
در بحث تغییر باوری در کودکان با این رویکرد که آن ها به مصرف کالاهای داخلی گرایش پیدا کنند، باید از این منظر موضوع را بررسی کنیم که آموزه های کودکان در محیط های اجتماعی و آموزشی شان چگونه است. دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی روانشناس بالینی در این باره می گوید: با نگاهی به کوچکترین واحد اجتماعی یعنی خانواده باید دید کودکان با چه اطلاعاتی رو به رو هستند. اگر والدین به کودکان بگویند که کالاهای ایرانی کیفیت بالایی ندارد و از طرفی با قرار گرفتن در معرض تبلغ رسانه ای، با ارزش بودن کالاهای خارجی در ذهن شان حک شود، دیگر نمی توان به مصرف کالاهای داخلی از سوی آن ها امیدوار بود.

تبلیغ کالاها ذهن کودکان را با خود همسو می کند
طبق الگوی مشاهده ای آلبرت بندورا، فرایند یادگیری در کودکان از طریق مشاهده ی رفتارهای محیطی صورت می گیرد. دبیر انجمن روانشناسی ایران مهمترین عامل تاثیرگذار درباورپذیری کودکان برای استفاده از کالاهای داخلی را تبلیغ این کالاها عنوان می کند: کالاهایی که کودکان ما از آن ها استفاه می کنند ملی نیستند. این موضوع موجب می شود کودک در فرایند اطلاعاتی که کسب می کند با کالاهایی مواجه شود که برندهای خارجی را تبلیغ می کند. این مسئله جنبه آموزشی پیدا می کند و کودکان این الگوها را برای خود درونی می کنند.

همسالان مرجعی پرقدرت هستند
در روانشناسی اجتماعی، همسالان بعد از خانواده بیشترین تاثیر را در کودکان دارا هستند. دکتر کاظم زاده عطوفی با اشاره به نقش انکار ناپذیر همسالان می گوید: بحث تبلیغ کالاها در خارج از محیط خانواده صورت می گیرد. کودکان خارج از خانواده تردد و وارد مدرسه می شوند. در این محیط مرجع اطلاع رسانی آن ها چه کسانی هستند؟ قطعا همسالان. اگر آن ها هم از طبقه اجتماعی باشند که به طور عمده از کالاهای خارجی استفاده می کنند در آن صورت این مسئله نیز به نوبه خود می تواند آموزه های نادرست قبلی را تقویت کند. 
با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، باید تمام توان مان را برای باور این موضوع که استفاده از کالاهای داخلی می تواند ما را از وابستگی به کالاهای خارجی رها و حس اعتماد به نفس و بالندگی را در مردم به ویژه کودکان ایران زمین به وجود آورد به کار ببندیم تا خواسته و ناخواسته بذر بی کفایتی را در ذهن کودکان نکاریم.
 


موضوع مطلب : دانستی معلم / کودکان / تربیتی / نقش آموزش و پرورش
صفحات سایت
RSS Feed